Den här websidan ser mycket bättre ut i en bläddrare som följer rådande webstandard, men du kan titta på sidan med andra bläddrare också.

Bluefish :: Plantskolan

Bluefish logo
Logo

HemsideByggaren

Invitation Broker

Fixafest.nu

HemsideByggaren

Publicerad 2003-10-27

Under en båttur till Vaxholm satt jag och pratade med Stefan, VD för BWell. Efter ett tag började vi diskutera IT och jag frågade ifall han är nöjd med deras hemsida. BWell är ett litet expansivt produktföretag som arbetar med hälsa och friskvård. Bland annat hyr de ut en helt otrolig massagefåtölj som jag för övrigt skulle ge en halv arm för att ha hemma...

Nja, sa Stefan, den är väl ok, men det är alldeles för omständligt att ändra på innehållet. Jag vill kunna skriva in nyheter och information om våra tjänster från dag till dag utan att behöva ringa till någon som gör det åt mig - annars blir det inte av. Och jag har varken intresse eller tid att lära mig något verktyg för att göra hemsidor, sa Stefan.

Ok, sa jag och svepte på mig min bluefish-mantel. :-) Jag kan lösa ditt problem ifall vi på Bluefish får försöka göra en produkt av lösningen. Visst, sa Stefan!

Sagt och gjort. Vi satte oss ned och Stefan beskrev vad han ville kunna göra med verktyget. Med denna lista som grund satte jag mig och knådade mina små grå. Inriktningen på lösningen utkristalliserades:

  • Verktyget skall vara helt webbaserat.
  • Stefan gav mig fria händer att ta fram en design för hemsidan som han senare godkände.
  • Hemsidan inklusive domän ligger hos Bluefish, BWell vill ha en ren tjänst utan att behöva installera några programvaror.
  • Hemsidan skall kunna ha "levande" information, dvs resultatet är inte statiska HTML-sidor.
  • Hemsidans visuella formgivning skall vara helt frikopplad från innehållet och kunna ändras efter behov med en enkel knapptryckning.
  • Verktyget skall inte kräva någon manual, man skall kunna "köra igång direkt".
  • Verktyget skall hantera saker som nyheter, produkter, kunder mm, dvs BWells verksamhetsbegrepp. Inte sidor.

Den sista punkten i ovanstående är det som kanske skiljer HemsideByggaren ordentligt från konkurrerande produkter. I HemsideByggaren arbetar man inte med sidor utan istället är det företagets information som är i fokus. Som användare matar man in och förändrar nyheter, kunder, produkter, anställda mm - man arbetar inte med sidutformning.

Skärmbild anställda
Bild 1. Inmatning och ändring av företagets anställda.

I HemsideByggaren matar man in information om företagets anställda. Denna information används bland annat för att HemsideByggaren skall kunna automatgenerera en sida med kontaktinformation. Självklart måste man inte nyttja denna funktion, men för små företag är det ett smidigt sätt att alltid ha korrekt kontaktinformation på sin hemsida.

Skärmbild dokument
Bild 2. Bilder och andra dokument kan enkelt laddas upp till hemsidan.

Bilder och dokument som besökarna skall kunna ladda ner läggs enkelt upp i HemsideByggaren där man kan komplettera med alias samt en kort beskrivning om filen. Dokument och bilder kan sedan lätt länkas eller bäddas in i texterna på hemsidan.

Skärmbild textinmatning
Bild 3. En enkel wiki-syntax används för inmatning av all text.

Med hjälp av en syntax liknande den som används i Swiki (och andra wiki-implementationer) är det lätt att göra hyperlänkar i materialet, man skriver helt enkelt asterisker runt det man vill länka. HemsideByggaren är sedan "smart" och länkar automatiskt till produkter, anställda, nyheter eller uppladdade dokument. På bilden ser vi en länk till produkten BFG-2000, en länk till en uppladdad broschyr (den text som visas är "broschyr"), en inbäddad bild på sidan (bfg70.jpg) samt en länk till Göran - en anställd.

Not: Skojföretaget Acmes hemsida är bara ett exempel till artikeln och ingen större möda lades ner.

Skärmbild testhemsida
Bild 4. En testhemsida visar hela tiden hur hemsidan ser ut.

Utformningen av hemsidan sker helt automatiskt. Vartefter man arbetar med hemsidan kan man hela tiden se hur den ser ut genom att titta på en "testhemsida" i ett annat fönster. Så fort någon förändring gjorts är det bara att trycka på "uppdatera" i webbläsaren.

När man är nöjd trycker man "spara" och självklart kan man senare backa tillbaka till äldre versioner av hemsidan ifall man gjort några misstag! I bild 4 har vi öppnat testhemsidan i en egen flik i webbläsaren Firebird.

Nu har BWell använt HemsideByggaren sedan december 2002. Stefan är nöjd och vi arbetar på en lista på förbättringar och tillägg. Vi har också börjat finslipa produkten för lite mer marknadsföring och ytterligare kunder har tillkommit.

Skärmbild BWells nyhetssida
Bild 5. Nyhetssidan hos BWell.

HemsideByggaren är idag i min mening ett av de allra enklaste sätten att underhålla en hemsida. Och vi arbetar på att göra det ännu enklare! Vi anpassar också HemsideByggaren för våra kunder och all utveckling är rent kunddriven - inga onödiga funktioner och finesser läggs till utan att våra kunder efterfrågar dem. Vi försöker till och med att gömma funktionalitet baserat på kundens behov - allt för att verktyget skall vara så enkelt som möjligt att använda.

Ifall du är intresserad av att få en smidig lösning för ditt företag eller organisation, eller ifall du tycker att produkten låter intressant för vidareförsäljning - slå oss en signal!

Du kan också läsa om prisinformation mm i ett litet produktblad om HemsideByggaren.

Och ifall du är nyfiken på hur HemsideByggaren är byggd - läs HemsideByggaren under huven.

/Göran Krampe

Bluefish logo

Bluefish AB :: Sturegatan 34 :: 114 36 Stockholm :: tel 08 459 93 30 :: fax 08 459 93 39 :: e-post info@bluefish.se